Dyslexin döljer begåvningen, Begåvningen döljer dyslexin!

Ja som ni kanske har märkt så har inte allt som jag har skrivit här i min blogg varit rätt stavat vilken en viss person älskar att påpeka. Detta är för att jag har dyslexi (läs och skrivsvårigheter).

Precis så som det står i min rubrik; Dyslexin döljer begåvningen, Begåvningen döljer dslexin. Så är det tycker jag. Det är väldigt lätt att tro att någon är dum bara för att den inte kan läsa eller skriva ordentligt men så är det inte. Dyslexi har ingenting med intreligens att göra. Det finns jättemånga kända personer som är dyslektiker vilket jag tycket bevisar att begåvningen faktiskt döljer dyslexin.

Några exemel på kända personer som också är dyslektiker; Kungen, kronprinsessan Viktoria, Albert Einstein, Leonardo Da Vinci, Winston Churchill, Wllt Disney, Isaac Newton, Charles Darwin, George Washington, John F. Kennedy, Harrison Ford, Whoopi Goldberg, Jay Leno, Robin Williams, Marilyn Monroe, John Lennon, Cher, Kurt Cobain, Agatha Christie, Muhammed Ali, profeten Muhammed (!?!), Ludwig van Beethoven, H. C. Andersen, Steven Spielberg, bröderna Wright, Picasso, Vincent van Gogh, Michelangelo, Mark Twain, Ernest Hemingway, Charles Dickens, Ingvar Kamprad, Tore Wretman, Selma Lagerlöf m.fl.

Jag hittade på en sida några påstoenden som ofta kännertecknar dyslektiker. Här är dem för vuxna;
* Hade du svårt att lära dig multiplikationstabellen i skolan?
* Har du svårt att stava rätt?
* Har du svårt att skilja på höger och vänster?
* Har du svårt att förstå och fylla i blanketter?
* Har du svårt att ta meddelanden mm på telefon och skriva ner det på papper korrekt?
* Har du svårt att rabbla månader i bakvänd ordning eller räkna från 100 till 0?
* Blandar du ihop nummer som t ex 75 och 57?
* Tar det lång tid för dig att läsa en sida i en bok?
* När du ska säga ett långt ord, har du svårt att få alla ljud i rätt ordning?
* Blir det ofta fel när du skriver datum?
Svara man Ja på 4 eller fler så kan man ha dyslexi ellre läs och skrivsvårigheter. Jag svarade ja på alla påståenden.

Nu vet ni lite om dyslexi kommer kanske mer information senare. Vem vet?!?

Kommentarer
Postat av: Sara

Intressant :-)

2008-05-03 @ 12:55:55
URL: http://bringingsexyback.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0